Un proiect de lege aflat în dezbatere la Ministerul Transporturilor prevede o măsură nouă pentru cei care cumpără mașini second hand. Aceștia ar putea fi obligați să facă dovada certificării autenticității vehiculului de către Registrul Auto Român (RAR), chiar dacă mașina este deja înmatriculată în România. În prezent, această obligație există doar pentru mașinile cumpărate din afara țării pentru care se solicită înmatricularea în România.
Potrivit proiectului de lege, certificarea autenticității vehiculelor rutiere (CAVR) ar putea redeveni obligatorie și atunci când se schimbă proprietarul unei mașini înmatriculate în România, nu numai atunci când se cumpără o mașină second hand din străinătate
După cum se arată în expunerea de motive, CAVR nu mai este obligatorie din 2016 pentru mașinile înmatriculate în România care își schimbă proprietarul, această operațiune fiind, în prezent, obligatorie numai pentru cei care cumpără mașini la mâna a doua din străinătate și vor să le înmatriculeze în România.
Potrivit inițiatorilor proiectului de lege, acest lucru favorizează creșterea numărului de mașini furate. Este unul dintre motivele pentru care noul proiect prevede, în cadrul operațiunii de certificare a autenticității, și verificarea de către RAR a bazelor de date puse la dispoziție de autorități, pentru a depista dacă vehiculul figurează ca dat în urmărire pe plan intern sau international.
De asemenea, neverificarea kilometrajului real al mașinii de către Registrul Auto Român favorizează apariția fraudelor în procesul de achiziție al mașinii prin măsluirea kilometrajului real. Pentru a combate această tendință, se dorește certificarea kilometrajului real prin compararea acestuia cu înregistrările existente în bazele de date, de-a lungul timpului.
Reamintim că certificatul de autenticitate este unul dintre documentele care își păstrează valabilitatea timp de 90 de zile de la încetarea stării de urgență, în cazul în care acesta expiră în timpul în care țara se află în stare de urgență.
Sursa: promotor