Acasă Stiri Piedone a repus în consultare proiectul de ordin care obligă comercianții să...

Piedone a repus în consultare proiectul de ordin care obligă comercianții să treacă separat ADAOSUL pe fiecare produs. Prevederi suplimentare propuse

78
0

Oficialii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC) au repus în consultare, marți după-amiază, proiectul de ordin, publicat și retras temporar luni, care prevede obligația ca ca administratorii unităților comerciale să afișeze separat și vizibil adaosul pe care îl aplică fiecărui produs în parte, cu scopul ca românii să poată facă „alegeri raționale, în cunoștință de cauză”, atunci când fac cumpărături, în magazinele fizice și pe platformele online. Noul proiect de act normativ aduce clarificări privind prețul la care se raportează adaosul, dar și prevederi suplimentare pentru agenții economici care importată produsele comercializate.

RECLAMĂ

Noul proiect de ordin publicat marți în secțiunea Transparența decizională, după ce cel de luni a fost retras „pentru îndreptare eroare materială”, definește mai clar termenul inițial de „preț de bază al producătorului”, care în actuala formă este „prețul de achiziție”, respectiv „prețul de import” sau „prețul primului distribuitor”.

Un argument important adus în plus prin noul ordin arată că obligaţia de a informa pe consumator „bate” secretul comercial sau profesional.

„De asemenea, prevederile art. 23 din Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, instituie obligaţia de a informa pe consumator potrivit art. 19, 20, 21 şi 22, iar această obligație nu poate fi înlăturată prin invocarea secretului comercial sau profesional”, se arată în referat.

„Sunt niște interpretări mici juridice pe care pe modificăm împreună cu cei de la Ministerul Industriilor și îl vom republica. Important e că el merge, va merge până la capăt”, expluca președintele ANPC, Cristian Popescu Piedone, luni, când a fost retras termporar din consultare.

Noi prevederi pentru importatori

Argumentele inițierii proiectului rămân cele menționate în referatul întocmit de Direcția Generală Control și Supraveghere Piață din cadrul ANPC, publicat luni. La fel ca cel anterior, ordinul ar urma să fie aplicabil tuturor produselor, în magazine fizice sau online, fără să se menționeze nicio diferențiere pe categorii.

Noul proiect introduce un articol suplimentar, art. 4, ce vizează prețul de achiziție pentru produsele importate.

Art. 2. În cazul unei vânzări directe, operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii, prin inscripționarea pe produs sau în imediata vecinătate unde produsul este expus a adaosului comercial aplicat produsului în raport cu prețul de achiziție, în același câmp vizual în care este afișat prețul și utilizând aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului produsului.

Art. 3. În cazul unei vânzări on-line operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii, prin afișarea în același câmp vizual în care este expus prețul produsului, a adaosului comercial aplicat produsului în raport cu prețul de achiziție, utilizând aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului produsului.

Art.4.

(1) Pentru produsele provenite din terțe țări, în situația în care se transferă produsele către alți intermediari/distribuitori, în vederea principiului transparenței, aceștia trebuie să comunice prețul de import.

(2) Pentru produsele provenite din piața unică, în vederea principiului transparenței, intermediari/distribuitori vor comunica prețul primului distribuitor.

În proiectul atașat nu este trecut niciun un termen de conformare a agenților economici, și nici măsuri aplicabile, sancțiuni sau amenzi, în cazul nerespectării noilor obligații, în cazul în care ordinul este semnat de președintele ANPC, Cristian Popescu Piedone, în forma propusă în prezent.

Ordinul se află în consultare publică până pe 28 martie, potrivit detaliilor publicate pe site-ul ANPC, care așteaptă propuneri și observații la secretariat@anpc.ro.

După încheierea termenului de consultare, ordinul președintelui ANPC va fi publicat în Monitorul Oficial va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării.

Argumentele inițiatorilor

Referatul integral al ANPC:

„Direcția Generală Control și Supraveghere Piață din cadrul A.N.P.C., vă supune atenției propunerea de emitere a unui ordin cu caracter normativ privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate raportat la prețul de achiziție, anexat.

Considerăm că prin proiectul de act normativ se asigură o mai bună informare a consumatorilor din România cu privire la drepturile pe care le au la momentul achiziționării produselor, informaţii menite să ajute consumatorii să facă alegeri raționale, în cunoștință de cauză.

Protejarea prin opoziție cu profesionistul a consumatorului, este atributul legislației privind protecția consumatorilor, de a se erija în garantul protejării cetăţeniilor în calitatea lor de consumatori, apărării şi asigurării drepturilor şi intereselor legitime ale acestora împotriva unor practici incorecte.

Dreptul la informare al consumatorului este un drept fundamental al acestuia și un factor important în dezvoltarea unei piețe transparente. Prin informațiile care îi sunt puse la dispoziție, consumatorul are posibilitatea să-și optimizeze alegerea în funcție de propriile criterii economice, eliminând produsele care nu corespund acestora.

Asigurarea respectării efective a drepturilor consumatorilor este la fel de importantă ca existența acestor drepturi, considerent pentru care, nu putem vorbi despre o alegere rațională din partea consumatorilor atunci când aceștia nu dispun de informațiile necesare privind modul în care se formează prețurile, ceea ce ar asigura protejarea intereselor lor economice.

Mai precis, ceea ce lipsește în prezent, este transparența modului în care sunt stabilite prețurile produselor de către operatorii economici pornind de la prețul de achiziție. Pornind de la consecințele pe care o astfel de lacuna legislativă le generează, se evidențiază necesitatea adoptării unui mecanism eficient de informare a consumatorilor cu privire la modalitatea de formare a prețului final al unui produs comercializat.

Necesitatea reglementării unei norme care să oblige operatorii economici să afișeze lângă prețul final al produsului comercializat și adaosul comercial aplicat pentru produsul respectiv, în raport cu prețul de achiziție, are drept scop informarea în mod clar, precis și neechivoc a consumatorilor cu privire la modul în care este stabilit prețul final al produsului sau al serviciului pe care dorește să îl achiziționeze, astfel încât, pe baza informațiilor necesare, suficiente, verificabile și ușor de comparat, aceștia să aibă posibilitatea să aleagă acel produs care corespunde exigențelor lor din punct de vedere al nevoilor și al posibilităților lor financiare.

De asemenea, prevederile art. 23 din Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, instituie obligaţia de a informa pe consumator potrivit art. 19, 20, 21 şi 22, iar această obligație nu poate fi înlăturată prin invocarea secretului comercial sau profesional.

La acest moment, vânzătorii trebuie să indice clar prețurile pentru a le permite consumatorilor să compare produsele similare și să aleagă în cunoștință de cauză – indiferent de modul în care sunt ambalate produsele și de numărul de unități conținute într-un pachet.

Consumatorii trebuie să aibă posibilitatea de a compara prețurile, nu numai la nivel de marcă, ci și la nivel cantitativ – pentru a vedea, de exemplu, dacă o cutie mare cu un anumit produs este mai avantajoasă decât o cutie mai mică cu același produs.

Având în vedere atribuțiile A.N.P.C., de supraveghere și control, precum și de informare corectă a consumatorilor, considerăm că este imperios necesar acest act normativ pentru informarea corectă, completă și precisă a consumatorilor cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate, în raport cu prețul de achiziție. Proiectul urmărește să le permită consumatorilor să evalueze și să compare cu ușurință prețul produselor pe baza unor informații omogene și transparente. Astfel, consumatorii pot face alegeri în cunoștință de cauză.”

Sursa: Piedone a repus în consultare proiectul de ordin care obligă comercianții să treacă separat ADAOSUL pe fiecare produs. Prevederi suplimentare propuse

RECLAMĂ
Articolul precedentMarcel Ciolacu l-a primit pe Ilie Bolojan la Guvern: Avem nevoie de decizii care să întărească securitatea țării noastre și a UE
Articolul următorActorul Jean Paler recunoaște că nu îi este frică de MOARTE, despre care spune că e un lucru firesc: „Nu rămânem veșnic pe pământ, suntem trecători”