Ministrul Daniel David a făcut noi precizări despre șirul schimbărilor din Educație. La finalul acestei săptămâni, planurile-cadru pentru învățământul liceal vor fi puse în dezbatere publică. Potrivit oficialului, cele actuale au fost stabilite în urmă cu două decenii.
Ministrul Daniel David, despre învățământul liceal și schimbările luate în calcul
El a transmis că acestea vor fi adoptate până la finalul acestui an școlar. Vineri, după ora 18:00, proiectele conturate la Minister vor fi publicate. Ministrul Daniel David a declarat că așteaptă propunerile legate de acestea.
„Trebuie să înţelegem că e o problemă extrem de importantă pentru că fundamentul pe care îl avem acum a fost pus în urmă cu peste 20 de ani. Lumea s-a schimbat, nu mai putem merge cu ceea ce avem în acest moment. (…) Este momentul acestor planuri cadru pentru liceu”, a explicat el.
Ce îi așteaptă pe liceeni
Ministrul Daniel David a precizat că schimbările vor veni în sprijinul elevilor din România. După analizarea propunerilor, oficialii din acest sector ar urma să ajungă la forma finală a proiectelor.
„Când pornim această dezbatere publică vreau să avem toţi în minte un lucru: aceste planuri cadru sunt în primul rând pentru elevi, scopul este să reuşim ca cele opt competenţe cheie despre care vorbim cu toţii în spaţiul public să fie cu adevărat competenţe pe care liceenii să le dobândească. (…) Acest proces trebuie început de dragul elevilor, sunt planurile pe care orice ministru, în această fază trebuie să le pună în dezbatere publică pentru a ajunge, după aceea într-o variantă finală”, a adăugat ministrul.
Daniel David: Vom analiza serios feedbackurile
În noul plan al ministrului Educației, accentul ar urma să fie pus pe pe competenţe „fără ingerinţe ideologice”. Daniel David a dat asigurări că vor fi analizate toate feedbackurile primite în acest sens.
„Vom analiza serios feedbackurile şi, dacă lucrurile merg bine, la sfârşitul lunii mai să le adoptăm. (…) Competenţe pentru tineri fără discuţii ideologice. Am insistat pe o regândire a curricumului, pentru că au mai pătruns elemente de pseudo-ştiinţă. Trei: distribuţie mai clară a temelor care sunt impuse prin lege în disciplinele pe care le avem în trunchiul comun şi în disciplinele care sunt la dispoziţia elevului. Mă deranjează că începem să impunem discipline şi conţinuturi la nivel de lege. (…) Nici să ne trezim că prin lege şi prin vot să ne trezim ce materii mai punem şi ce teme”, a mai spus acesta.
Sprijin pentru adolescenți
Potrivit ministrului, temele și disciplinele propuse ar trebui să fie adaptate nevoilor actuale ale adolescenților. În plus, el a explicat că anumiți „specialiști” din societate ar putea fi primiți în școli, având o colaborare strânsă cu profesorii.
„Lucrăm cu adolescenţi şi trebuie să fim atenţi la acest lucru. De asemenea, am ţinut să stimulăm puţin şi să forţăm în sens bun limitele pe care le avem, în sensul că aş vrea să văd mai mulţi specialişti în societate prezenţi în şcoală. Vreau să-i văd în colaborare şi sub coordonarea profesorilor din şcoală”, a mai spus ministrul.
Specialiștii ar putea fi chemați la anumite module precum cele legate de educația juridică sau rutieră.
„Trebuie să deschidem şcoala către aceşti specialişti, pentru că altfel tratăm aceste teme într-o manieră de formă”, a adăugat el.
Trunchi comun pentru toate filierele
O altă schimbare luată în calcul la Minister este legată de conturarea unui trunchi comun pentru toate filierele – teoretică, vocaţională şi tehnologică. Conform propunerii oficialului, aceasta ar urma să se modifice parcursul anilor de studiu.
„O componentă va fi legată de aceste teme care ne amintesc că lucrăm cu adolescenţi şi să particularizăm planurile-cadru pentru adolescenţi. Doi: vor fi anumite teme care sunt propuse oarecum printr-un curriculum naţional, sugerate de minister, care sunt importante, şcoala le vede, le oferă elevului, acesta poate să aleagă. Şi lăsăm a treia componentă care vine din oferta pe care o face şcoala. Având aceste trei componente lăsăm o libertate foarte mare elevilor să aleagă, dar îi conştientizăm în acelaşi timp de lucruri importante”, a încheiat Daniel David.
Bacalaureatul se va schimba
Potrivit ministrului, planurile-cadru se vor aplica începând cu școlar 2026-2027.
„Au fost discuţii dacă vor intra din această toamnă. Realist vorbind, îmi place să fac lucrurile serios şi repede, când pot, fără să afectez calitatea. Nu reuşim până în toamnă să ai şi plan-cadru şi programe. Şi, repet, fără să avem noi manuale şi fără să facem trainingul profesorilor, inclusiv pe linia privind ideea de ştiinţă şamd nu se poate decât cu anul viitor-2026-207”, a precizat ministrul.
Totodată, ministrul a menționat că liceenii care acum sunt în clasa a noua vor studia conform actualelor planuri-cadru. În plus, Daniel David a menționat că vor exista schimbări legate de Bacalaureat.
„Bacalaureatul se va schimba în momentul în care vom avea generaţia care intră pe aceste planuri-cadru în clasa a XII-a şi va da Bacalaureatul”, a încheiat el.
Sursa: Noi schimbări radicale în învățământ. Ce-i așteaptă pe elevi