Ministerul Finanţelor Publice(MFP) propune o nouă modificare a OUG nr. 109/2008, cadrul legal prin care s-a acordat un ajutor de stat de 75 de milioane de euro companiei Ford România SA pentru implementarea şi finalizarea proiectelor de investiţii în fabrica de automobile şi fabrica de motoare de la Craiova în valoare totală de 869 milioane de euro. Aceasta constă în prelungirea până la data de 31 decembrie 2025 (!!!) a perioadei de realizare a producţiei asumate de automobile, respectiv de motoare.
Condiţia este ca, până la finalul lui 2019, Ford să realizeze la Craiova, exclusiv din surse proprii şi fără implicarea altor elemente de natura ajutorului de stat, o investiţie suplimentară de minimum 130 de milioane de euro. Din această sumă, 100 de milioane de euro vor fi folosiţi pentru introducerea în fabricaţie a unui nou model de autovehicul la Craiova şi 30 de milioane euro pentru producţia de motoare.
Conform MFP, decizia de modificare a ordonanţei 109/2008 a avut la bază cuantificarea următoarelor beneficii pentru statul român pe termen mediu şi lung:
– securizarea continuării investiţiilor Ford la Craiova şi întărirea rolului acestor fabrici la nivelul sectorului prin introducerea în fabricaţie a unui nou model de autovehicul;
– menţinerea numărului de locuri de muncă, respectiv 2.700 de salariaţi cu posibilitatea suplimentării acestuia;
– încasarea unei contribuţii la dezvoltarea regională prin plata directă de taxe şi impozite în perioada 2014 – 2025 de aproximativ 230 de milioane de euro;
– un efect multiplicator în economia naţională al investiţiilor Ford în perioada 2014 – 2025 de aproximativ 30 de miliarde de dolari.
Nerealizarea de către Ford a condiţiilor asumate prin această modificare în termenul menţionat determină aplicarea unui mecanism de recuperare a ajutorului de stat care va fi plătit de Ford proporţional cu gradul de neîndeplinire.
Oficialii din Ministrul Finanţelor menţionează că Ford a realizat, în perioada 2008 – 2012, investiţia asumată prin OUG nr. 109/2008, respectiv de 869,09 milioane de euro, având obligaţia de a menţine această investiţie până la 31.12.2017. Ajutorul de stat autorizat de Comisia Europeană a fost integral plătit de Ministerul Finanţelor Publice. Statul român urma ca până la 31 decembrie 2017 doar să monitorizeze menţinerea investiţiei şi îndeplinirea condiţiilor asociate acesteia, inclusiv realizarea de către Ford a producţiei asumate de 810 mii de autovehicule, respectiv 1,5 milioane de motoare.
În 2015 producţia totală a uzinei de autovehicule Ford din Craiova a fost, conform APIA, de numai 47.967 de unităţi, în scădere cu 9,2% faţă de anul anterior.
Este demn de luat în seamă faptul că, în noul document anunţat de oficialii MFP, se menţionează că Ford are „obligaţia de a realiza la Craiova până în anul 2025 un număr de 810 mii de automobile”. Cum capacitatea maximă instalată a uzinei este de 350.000 de unităţi, este limpede că, în acest caz, este vorba despre producţia totală dintre 2009 şi 2025. Având în vedere că între 2009 şi 2016 Ford a produs la Craiova 217.131 de unităţi, în anii rămaşi până în 2025 uzina ar trebui să producă, în medie, DOAR 65.875 de maşini de an!
sursa: capital.ro