Acasă Stiri Țepele date în restaurantele din România au ajuns un adevărat fenomen. Datele...

Țepele date în restaurantele din România au ajuns un adevărat fenomen. Datele oficiale sunt îngrijorătoare

40
0

Restaurantele din marile orașe se confruntă tot mai des cu clienți care consumă și pleacă fără să achite nota. Fenomenul, întâlnit până acum mai ales în Occident, se transformă într-o problemă reală pentru industria HoReCa din România.

Un fenomen care se extinde în marile orașe

Restaurantele din țară înregistrează tot mai multe situații în care clienții consumă, cer produse la pachet, apoi dispar fără să achite nota de plată. Proprietarii vorbesc despre un comportament care, până recent, părea specific statelor occidentale. Acum, fenomenul se extinde vizibil și în România, afectând în special zonele turistice și orașele aglomerate.

La Cluj-Napoca, un client a mâncat, a comandat și la pachet, apoi a plecat fără să plătească o notă de 250 de lei.

Proprietarul restaurantului, Mircea Buteanu, a declarat pentru Știrile ProTV că situația devine tot mai frecventă și că nu vorbim despre persoane fără posibilități.

„Nu cei amărâţi pleacă fără să plătească, ci cei care au de unde să plătească, dar nu vor. Şi mai surprinzător este că sunt în proporţie de 70% străini”, a spus acesta.

Cazurile din Brașov arată o tendință îngrijorătoare

La Brașov, două cupluri care au consumat pe terasa restaurantului Ursul Carpatin au plecat fără să achite nota, în valoare de aproximativ 400 de lei. Incidentul a avut loc pe strada Republicii, în plin centrul orașului.

Ospătarul Valentin Agache a povestit că situația s-a petrecut în câteva secunde. Clienții au comandat desertul, au spus că ies „la țigară”, iar când personalul a revenit la masă, nu mai erau acolo. Nota rămăsese neplătită.

Proprietara restaurantului, Denisa Dogaru, a detaliat modul ingenios în care unul dintre bărbați a încercat să-și ascundă identitatea. „Avea special o geacă cu două feţe. A venit cu geaca albastră, iar apoi când s-a ridicat, şi-a întors geaca pe partea roşie”, a explicat aceasta.

O patrulă de jandarmi aflată în zonă a intervenit imediat. În mai puțin de două minute, cei patru au fost identificați și duși la o secție de poliție. Conform Inspectoratului Județean de Jandarmi Brașov, unul dintre bărbați nu era la prima abatere, fiind implicat anterior în furturi din magazine.

Reprezentanții restaurantului au transmis ulterior că se confruntă des cu asemenea situații, însă până acum preferaseră să-i ierte pe cei vinovați. „Ne-am săturat de aceşti aşa-zişi turişti. De data aceasta am luat decizia să nu-i mai iertăm. Acest lucru se numeşte furt calificat şi de aceea le-am făcut plângere penală”, a spus Denisa Dogaru pentru Bună Ziua Brașov.

O problemă vizibilă în centrul orașelor turistice

În centrul istoric al Brașovului, proprietarii spun că astfel de cazuri s-au înmulțit vizibil. Oameni aparent obișnuiți, inclusiv familii cu copii, consumă sume mari, apoi ies în mulțime și dispar printre turiști.

„Se întâmplă mult mai des şi se întâmplă de la oameni de la care chiar nu ne aşteptam, de la familii cu copii, la care nota era destul de mare, de la 400 lei în sus, au plecat pur şi simplu”, a declarat Corina Verlot, proprietară de restaurant în Piața Sfatului.

Pentru ospătari, momentele cheie sunt cele în care clienții se așază la mesele de la marginea terasei. Retragerea este rapidă, iar recuperarea prejudiciului devine dificilă dacă nu există camere sau patrule în apropiere.

De la consum neplătit la furt de obiecte

Unii clienți pleacă nu doar fără să achite consumația, ci și cu obiecte de inventar. Ospătarii spun că dispar scaune, pături, suporturi de șervețele, chiar și lămpi de pe mese. „De la suportul de şerveţele, până la lămpile pe care noi le avem pe mese”, a spus Nicoleta Oprică, proprietara unui alt restaurant din centrul vechi al Brașovului.

Astfel de situații obligă restaurantele să își schimbe strategia. În unele localuri, ospătarii monitorizează mai atent mesele exterioare, iar unele terase au instalat camere suplimentare.

Sociologii susțin că acesta comportament e alimentat și de provocările virale

Sociologul Ioan Hosu explică fenomenul printr-o combinație de factori. În unele cazuri este vorba despre provocări online sau filmări destinate rețelelor sociale. Pentru alții, spune sociologul, comportamentul devine o formă de rebeliune.

„Pentru unii este o formă de divertisment. Poate fi şi o rebeliune a bunului simţ”, a explicat Hosu pentru Știrile ProTV.

Fenomenul nu pare accidental, iar restaurantele se tem că, odată cu creșterea numărului de turiști, cazurile se vor înmulți.

Infracțiune clară, dar greu de prevenit

Din punct de vedere legal, plecarea fără plată reprezintă „abuz de încredere prin fraudarea creditorului”. Cazurile ajunse în dosare sunt puține, din cauza dificultății identificării rapide a suspecților.

Patrulele de jandarmi pot interveni eficient doar atunci când incidentul este semnalat imediat, așa cum s-a întâmplat în Brașov. În lipsa unui astfel de sprijin, majoritatea incidentelor rămân fără consecințe.

Sursa: Țepele date în restaurantele din România au ajuns un adevărat fenomen. Datele oficiale sunt îngrijorătoare – Bugetul.ro

Lasă un răspuns