Acasă Stiri Sindicaliștii propun Guvernului Bolojan reforma MAI: Comasări, reducerea birocrației și economii de...

Sindicaliștii propun Guvernului Bolojan reforma MAI: Comasări, reducerea birocrației și economii de 2 miliarde lei anual

121
0

Federația Sindicatelor Democratice din România propune Guvernului Bolojan o amplă reorganizare a Ministerului de Interne

Federația Sindicatelor Democratice din România propune, într-un document transmis Guvernului, un plan amplu de restructurare a Ministerului Afacerilor Interne, vizând reducerea birocrației, comasarea unor structuri paralele și eficientizarea cheltuielilor, în contextul unui deficit acut de personal și al presiunii pentru scăderea cheltuielilor bugetare.

„În atenția Domnului Ilie Bolojan…”

Către,

Guvernul României

În atenția: Domnului Ilie Bolojan, Prim-Ministru

Spre știință: Domnului Iacob BACIU, președintele C.S.D.R.

Federația Sindicatelor Democratice din România (F.S.D.R.), organizație sindicală legal constituită conform Sentinței Civile nr. 7FED/27.07.2020 a Tribunalului Bucureşti, cu sediul administrativ în mun. Bucureşti, str. Valter Mărăcineanu, nr. 1-3, etaj 3, cam. 113-116, Sector 1, adresă electronică de corespondență: office.fsdr@gmail.com, legal reprezentată de către Gabriel Gîrniță, în calitate de preşedinte, organizație sindicală reprezentativă la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Finanțelor și Ministerului Dezvoltării, afiliată la Confederația Sindicatelor Democratice din România (C.S.D.R.), organizație sindicală reprezentativă la nivel național, conform Sentinței Civile nr. 14RZ/06.11.2024, a Tribunalului Bucureşti;

Având în vedere provocările cu care se confruntă Ministerul Afacerilor Interne, precum şi necesitatea optimizării resurselor umane, financiare și operative, raportat la Programul de Guvernare stabilit şi asumat de executiv, în calitate de organizație sindicală reprezentativă la nivelul acestui minister;

Luând în calcul intenția dumneavoastră transmisă public, privind necesitatea reducerii deficitului bugetar şi a unei bune gestionări a banului public;

Raportat la deficitul, enorm, existent la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, cât şi la lipsa unei predictibilități privind acordarea drepturilor cuvenite către personalul angajat, şi posibilitatea efectuării unor analize obiective pentru o mai bună eficientizare a resurselor ministerului, atât pe verticală, precum şi pe orizontală, vă supunem atenției un set de propuneri obiective menite să îmbunătățească activitatea instituțională pe toate palierele (financiar-resursă umană-operativitate):

PROPUNERE DE REORGANIZARE A MINISTERULUI AFACERILOR INTERNE

I. Introducere

Reorganizarea Ministerului Afacerilor Interne (M.A.I.) este esențială pentru adaptarea instituției la realitățile operative curente şi pentru valorificarea resurselor umane şi financiare într-un mod rațional. În prezent, Ministerul Afacerilor Interne numără aproximativ 127.000 angajați, dintre care aproximativ 95.000 sunt funcționari publici cu statut special/militari, iar diferența este dată de funcționari publici și personal contractual.Deficitul de personal în sistem este de aproximativ 25-30%, raportându-ne la nevoia reală a unităților subordonate.

Propunerile prezentate mai jos urmăresc:

creşterea eficienței prin reducerea paralelismului instituțional,

consolidarea structurilor operative,

reducerea funcțiilor de conducere administrative şi

obținerea unor economii bugetare semnificative.

II. Propuneri concrete de reorganizare/modificări structurale

1. Transformarea Inspectoratului General pentru Imigrări (I.G.I.) într-o Direcție în cadrul Inspectoratului General al Poliției de Frontieră (IGPF).

Motivație: activitatea I.G.I. este strict conexă cu cea a Poliției de Frontieră, iar comasarea permite o mai bună coordonare a politicilor de control migrațional şi nu numai.

Efect: eliminarea unei structuri generale, economie de funcții de comandă, fluidizare operativă. I.G.I. a funcționat anterior în cadrul I.G.P.F., în acest moment având statutul de Inspectorat General cu aproximativ 1.200 lucrători, fiind o structură mai mică și decât un inspectorat județean de poliție (ex: I.P.J. Constanța care are 2.200 angajați), nejustificându-se menținerea unui întreg aparat central și teritorial la acest nivel de organizare.

2. Reorganizarea Inspectoratului General de Aviație (I.G.A.V.) ca Direcție Generală în cadrul aparatului central MAI.

Motivație: I.G.A.V. este o structură de sprijin/suport, nu operativă, cu un caracter logistic și strategic.

Efect: trecerea la un statut de Direcție Generală elimină redundanța organizatorică şi reduce posturile de conducere, având o mai bună eficiență pe verticală.

3. Reorganizarea Secțiilor Regionale de Poliție Transporturi (S.R.P.T.) din cadrul Poliției Române (pe modelul reorganizării efectuate în anul 2024 la nivelul I.P.J. Constanța) ca Servicii în cadrul Inspectoratelor Județene de Poliție (I.P.J.).

Motivație: activitatea acestora se desfășoară exclusiv în județe, fără justificare reală pentru menținerea la nivel regional.

Efect: economie de funcții de conducere, integrare în fluxul operativ local, optimizarea resurselor umane, logistice şi financiare.

4.Fuziunea B.O.S. (Brigăzile de Operațiuni Speciale) cu B.C.C.O. (Brigăzile de Combatere a Criminalității Organizate).

Motivație: istoric, au funcționat unitar. Fuziunea sprijină acțiunile integrate în combaterea criminalității grave. Majoritatea misiunilor executate de B.O.S. se fac pentru structurile componente B.C.C.O., dar pot fi executate şi pentru alte structuri beneficiare ale M.A.I.

Efect: reducerea duplicării funcţiilor administrative, creşterea capacității de reacție coordonată. Redistribuirea de funcții în zona operativă.

5. Desființarea și reorganizarea Poliției Animalelor și Siguranței Școlare ca structuri separate, înființate la dorința fostului ministru Marcel Vela, și integrarea acestora în Direcția de Ordine Publică (DOP – IGPR).

Motivație: aceste domenii nu justifică menținerea unor direcții distincte. Pot funcționa ca servicii specializate în cadrul Direcției de Ordine Publică, la nivel central și ca birouri/compartimente la nivel local.

Efect: profesionalizare prin integrare, eliminarea ierarhiei paralele, economie de posturi de conducere și transferul de responsabilitate instituțională pe orizontală.

6. Unificarea D.G.E.P. (Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor) cu D.G.P. (Direcția Generală Paşapoarte).

Motivație: ambele gestionează evidențe ale populației. Funcționarea separată este depășită și ineficientă.

Efect: o singură Direcție Generală – cu subdirecții, eficiență sporită, eliminarea redundanțelor și eficientizarea serviciilor publice oferite cetățeanului prin digitalizare și informatizare.

7. Centralizarea/comasarea structurilor suport (Logistică, Financiar, Resurse Umane) la nivel județean pentru toate armele existente la nivelul unui județ, în cadrul MAI (Poliție, Poliție de Frontieră, I.S.U., Jandarmerie).

Motivație: în prezent, fiecare armă are propriile structuri de suport – acest fapt creează risipă şi fragmentare.

Propunere: crearea unei structuri județene comune, aflate în coordonarea MAI și deservind toate armele, având obiective comune, iar eventualele achiziții efectuate centralizat pot aduce beneficii bugetare considerabile.

Efect: reducerea masivă a personalului TESA, profesionalizarea serviciilor suport, economie de scară și transferul unui număr considerabil de lucrători către zona operativă.

8. Comasarea Grupărilor Mobile de Jandarmi cu Inspectoratele Județene de Jandarmi.

Motivație: au atribuții asemănătoare/similare, iar în multe cazuri îşi suprapun misiunile. Integrarea duce la flexibilitate operațională.

Efect: o singură structură județeană, cu capacitate de reacție rapidă și eficiență bugetară.

9. Reorganizare pe verticală a structurilor componente în Aparatul Central al M.A.I. și principalelor arme componente, în vederea eficientizării activității, debirocratizării și transferului de personal suplimentar rezultat în zona operativă.

10. Eliminarea sporului pentru lucrări de excepție, care reprezintă o unealtă managerială pentru sinecurile sistemului, acordat discreționar și are un impact de 5% din bugetul alocat M.A.I.

11. Transferul Prefecturilor din subordinea Ministerului Afacerilor Interne în subordinea directă a Guvernului, prefecții având rol de reprezentare guvernamentală în teritoriu.

Motivație: Asigurarea unei mai bune coordonări instituționale, pe linie directă premier-prefect, privind gestionarea situațiilor critice existente la nivelul județului.

Efect: capacitate de reacție decizională rapidă și la cel mai înalt nivel, eficiență bugetară prin degrevarea bugetului M.A.I. de costuri logistice și de personal.


III. Beneficii estimate

Creștere cu până la 10-15% a personalului disponibil în operativ, prin redistribuirea funcțiilor administrative, reușind acoperirea unei părți considerabile a deficitului existent în acest moment la nivelul ministerului.

Reducerea a peste 500 de posturi de conducere la nivel național și transformarea în funcții executive, care pot sprijini zona operativă.

Economii bugetare de peste 2 miliarde lei/an, prin raționalizarea funcțiilor de suport și desființarea structurilor redundante, fără afectarea managementului, zonei operative sau veniturilor angajaților din acest moment.

Creșterea eficienței decizionale prin reducerea nivelurilor de comandă și a birocrației.


IV. Concluzie

Reorganizarea M.A.I. trebuie să reflecte realitățile actuale și să elimine disfuncționalitățile structurale care afectează capacitatea instituțională. Propunerile prezentate sunt perfect realizabile prin hotărâri de guvern, ordine de ministru și actualizarea normelor de organizare și funcționare, fără afectarea legalității statutului personalului.

În speranța că veți supune unei analize temeinice propunerile prezentate, reprezentanții organizației noastre sindicale vă stau la dispoziție cu orice detalii suplimentare necesare punerii în practică a măsurilor de eficientizare a activității M.A.I.

Vă mulțumim anticipat pentru sprijin și colaborare.

Cu deosebită stimă și considerație,

PREȘEDINTELE FEDERAȚIEI SINDICATELOR DEMOCRATICE DIN ROMÂNIA (F.S.D.R.)

Gabriel GÎRNIȚĂ

Sursa: Sindicaliștii propun Guvernului Bolojan reforma MAI: Comasări, reducerea birocrației și economii de 2 miliarde lei anual | DCNews

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

*