In Germania s-a deschis prima portiune de autostrada pentru tiruri care circula cu curent electric din instalatii de deasupra carosabilului. Daca testul va fi un succes, si alte autostrazi din Germania vor fi electrificate.
Pe autostrazile germane circula tot mai multe camioane, o sursa serioasa de poluare cu CO2. Simultan, planul guvernului german de protectie a climei prevede un transport de marfuri care sa genereze zero emisii poluante pana in 2050. O posibila masura intru indeplinirea acestui obiectiv este testata in prezent in landul Hessa. In cadrul proiectului ELISA (Transport greu electrificat si inovativ pe autostrazi), pe cinci kilometri din autostrada 5 (A5) au fost construite instalatii electrice suspendate pe banda dreapta in ambele sensuri de circulatie. Pe aceasta asa-numita eHighway vor circula in anii urmatori cinci camioane electrice care vor fi aprovizionate cu curent electric cu ajutorul instalatiilor suspendate. Curentul furnizat de acestea provine din surse regenerabile.
Motorul Diesel ramane la bord
In Hessa se va testa mai ales cum se integreaza in traficul normal aceste camioane electrice, pe una din cele mai circulate artere rutiere ale Republicii Federale. La manevre de depasire, camioanele trebuie sa paraseasca banda de circulatie electrificata. In acest caz, se activeaza bateria care este incarcata in timpul circulatiei cu curent primit de la instalatiile suspendate. Si energia eliberata prin franare este stocata in baterie. Daca bateria ramane fara electricitate, intra in actiune motorul Diesel care ramane in dotarea camioanelor. Cu baterie si motor Diesel, aceste camioane pot circula si pe strazile neelectrificate.
Pe langa proiectul din Hessa, dotat de Ministerul Mediului cu 15 milioane de euro, vor urma sa circule pe autostrazi de proba astfel de camioane electrice si in landurile Baden-Württemberg si Schleswig-Holstein. Datele care vor fi colectate din toate aceste teste vor fi apoi evaluate, pentru a se verifica daca extinderea acestei tehnologii pe alte autostrazi este rentabila.
Obiectiv climatic ambitios
In Germania sunt transportate anual marfuri in greutate totala de 4,5 miliarde de tone. Peste 70% dintre acestea sunt transportate de camioane cu motoare pe combustie. Alternativa mai prietenoasa pentru clima ar fi trenurile de marfa, care transporta 20% din aceste produse. Se discuta des despre mutarea acestui transport pe sinele de cale ferata, dar varianta este nerealista din cauza volumului de marfuri mult prea mare. Prin urmare, daca strategia de protectia climei de zero emisii poluante pana in 2050 pregatita de guvernul german va functiona, un rol important de jucat il vor avea camioanele.
Sursa: Cars.ro