Constantin Chiriac este omul care a construit unul din cele mai mari festivaluri de teatru din Europa și a adus la Sibiu cele mai importante nume ale culturii internaționale
El este unul dintre oamenii care au pus umărul pentru că Sibiul să devină Capitală Culturală Europeană. Și a transformat orașul în una dintre cele mai căutate destinații turistice de pe continent.
Iar acum, alături de o echipă de profesioniști, duce teatrul românesc în toate colțurile lumii, din America până în Japonia.
An de an, timp de o săptămână, în Sibiu se întâmplă o minune. Un oraş din România, țara cu cel mai scăzut consum cultural din Europa, devine Capitala Mondială a Culturii.
Mii de artişti, producători şi regizori faimoşi din toate colţurile lumii dau năvală în inima Transilvaniei şi participa într-o mare sărbătoare.
Mikhail Barijnikov, balerin: „E un oraş minunat. Ce faceţi aici e fantastic.”
Constantin Chiriac – directorul Teatrului Naţional Radu Stanca: „Este cea mai bună demonstraţie că iată, cultura, dincolo de faptul că aduce civilitate, aduce bun gust, aduce sănătate spirituală, punerea pe hartă a oraşului, aduce creştere economică.”
Imagine: Pro TV
Dacă nu ştiţi de unde să-l luaţi, este cel care l-a interpretat pe Nilă în lung metrajul Moromeţii.
Se joacă în teatre, pe străzi, în fabrici, biserici, păduri şi tramvaie. O explozie de bucurie şi emoţie care atrage zeci de mii de turişti din ţară şi de peste hotare.
Acesta este, pe scurt, efectul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, considerat acum unul dintre primele trei din Europa alături de Edinborough şi Avignon.
Începutul aventurii
În 1994 țara de abia îşi revenea după o revoluţie şi trei mineriade, economia era în criză, iar România încă nu ştia dacă o ia spre spre est sau spre vest. Este anul în care Constantin Chiriac anunţa în primul său interviu că va face din Sibiu Capitala Culturală Europeană.
Nu i-a păsat. A început să pună în mişcare rotițele festivalului, într-un spaţiu sărăcăcios cu câteva trupe şi 8 spectacole.
Constantin Chiriac: „De fiecare dată mi se spunea, fă-l domne mai mic festivalul. L-am făcut tot mai mare, el a crescut. Pentru că fără această nevoie de dezvoltare, nu ai cum să probezi în faţa lumii că eşti o structură credibilă. Nimic nu a fost întâmplător.”
Reţeta lui e simplă: succesul construieşte succes. Aşa că, de la bun început a căutat să-şi aducă alături oameni de valoare.
Pe Silviu Purcărete şi Vasile Sirli a început să-i curteze la începutul anilor 90, când puţini în România îl luau în serios.
Vasile Sirli, compozitor: „L-am cunoscut prin Purcărete. Eram în Franţa, într-o zi mi-a spus diseară avem o cină, vine cineva din România, are un festival, vezi că e un pic mai special este mai…ai să vezi tu..o nebunie frumoasă. Ne-am dat seama că este o persoană care ştia ce vroia, ştia către ce merge. Avea totul plantat pentru viitor, este ca un bun agricultor care ştie ce să pună în pământ să dea rod peste ani şi ani.”
Preluarea conducerii Teatrului Național din Sibiu
La începutul anilor 2000 preia conducerea Teatrului Naţional din Sibiu. Este momentul în care Silviu Purcărete a început să regizeze la Sibiu.
Chiriac: „Când am preluat teatrul asta am făcut, l-am desfiinţat. Şi după aia l-am reînfiinţat cu o altă structură şi cu alt ume şi în frunte cu mine am dat concurs. Prin evaluare, prin munca, prin competiţie, când se va întâmpla la nivelul întregii ţări lucrul ăsta, credeţi-mă, vom fi lideri.”
Imagine: Pro TV
Între timp festivalul creşte şi îi permite să dezvolte o şcoală de teatru şi un program de management cultural.
„Tot ce am construit, am construit pe principiul vaselor comunicante în aşa fel încât o structură sa o ajute pe cealaltă şi să fie complementare”, spune Constantin Chiriac.
În liceu juca rugby de performanţă. De acolo a învăţat cât de importantă e competiţia, pe care a impus-o şi în teatru.
Constantin Chiriac: „Fiecare actor la final de stagiune e evaluat şi în funcţie de câte spectacole joacă şi care a fost salariul creşte sau scade.”
Ofelia Popii, actor: „Dacă trebuie să ia o decizie, chiar dacă e dură, o ia. Dar în acelaşi timp are şi chestia părintească, pentru că ne ştie de când eram mici.”
În teatrul lui nu există „Las’ că merge şi-aşa”.
Constantin Chiriac: „Doamne, avem verbul ăsta pe care l-aş scoate din limba română: „mă descurc”. Adică nu prea muncesc, mai fur, mai mă învârt, „mă descurc”. Neamţul ia un şurub şi face şurubul ăla şi îl dă copilului lui şi copilul îl îmbunătăţeşte şi mai pune ceva la şurubul ăla şi tot construieşte. Noi, pac, şmenari, geniali! Suntem deştepţi!”
Imagine: Pro TV
Datorită festivalului Sibiul a câştigat în 2007 titlul de Capitală Culturală Europeană. Sămânţa plantată în 1992 a transformat 15 ani mai târziu oraşul în destiatie turistică de talie internaţională.
Siliviu Purcărete, regizor: „La noi din păcate lucrurile foarte importante nu se pot face pe căi naturale, normale, ci numai printr-un soi de nebunie, un soi de delir, pe care el îl are, este excesiv. Un tsunami de energie.”
A folosit efervescența creată în jurul festivalului ca să atragă fonduri pentru a-şi deschide noi săli de spectacole. A convins un om de afaceri local să-i închirieze hali în fabrica de construcţii, pe care a transformat-o în alta fabrică de cultură. Înăuntru a amenajat şi dotat 4 săli la nivelul celor din vest.
Sute de persoane aşteaptă nerăbdătoare la coadă. Se joacă Faust. De mai bine de 13 ani biletele se epuizează la câteva minute după ce sunt scoase la vânzare.
Imagine: Pro TV
În 2009, piesa lui Silviu Purcărete a câştigat marele premiu la festivalul de la Edinborough. Constantin Chiriac i-a convins pe britanici să ridice o hală de la zero ca să găzduiască grandiosul Faust.
După Edinburgh a conceput un spaţiu similar şi pentru publicul din România. Zeci de actori năvălesc pe scenă. Publicul este invitat să coboare printre actori şi să intre la propriu în grandiosul spectacol.
Muzică live, decoruri spectaculoase, efecte pirotehnice, totul este gândit până la ultimul detaliu pentru a crea o experienţă de neuitat. Pe un afişaj montat deasupra scenei curg subtitrările în limba engleză. Străinii au început să vină la Sibiu special pentru această piesă.
Turnee de renume mondial
Constantin Chiriac: „Anul ăsta am avut 36 de mari turnee internaţionale. China de 2 ori, am fost în Europa în vreo 7 ţări în Rusia, am fost la New York.”
În 2017 s-au deschis porţile Japoniei. Silviu Purcărete, Vasile Sirli şi Dragoş Buhaghiar au pus în scena cu actori japonezi piesa Richard al III-lea. Turneul a fost un mare succes.
Dragoş Buhaghiar, scenograf: „Teatrul face să se vorbească despre această țară la superlativ. Un actor uriaş japonez a oprit aplauzele şi a spus publicului. As vrea să ne aplecăm şi să-I salutăm, România se află în partea asta, toată lumea s-a întors în direcţia României şi s-a aplecat. Ce părere aveţi cu acest lucru? Dar avea legătură cu Constantin Chiriac care ne-a pus împreună cu japonezii.”
Imagine: Pro TV
Anul viitor teatrul de la Sibiu Pleacă din nou în turneu. Belgia, China şi apoi din nou Japonia.
Dragoş Buhaghiar: „Marele lui merit este că totul se concretizează. Asculţi câte un discurs sau câte un monolog al lui şi spui, domne asta bate nişte campi de te sperii. Domnule, o să mergem în Japonia şi o să deschidem. Da domne, pot să spun doar atât avem turneu de o lună în Japonia, jucam în 4 oraşe. Ce spunea acum 2 ani de zile se realizează, cum facem cu chestia asta că sunt mulţi fanfaroni care dau din gură şi lucrurile se pierd aşa în eter.”
Constantin Chiriac: „Trebuie să fim demni, nu aroganţi, nu fanfaroni. Şi învăţând, nu mergând cu mâna întinsă. Eu peste tot pe unde mă duc, eu mă duc să dăruiesc ceva, niciodată nu mă duc să cer! Numai că, să ajungi să dăruieşti, trebuie să ajungi să cunoşti. Şi cunoscund nevoile unei comunităţi, unui popor, cauţi ca tu să fii util.”
În 2017 a început să invite în festival arhitecţi faimoşi din lumea întreagă.
A convins primăria să investească 80 de milioane de euro într-un nou centru de spectacole, care ar putea să ducă Sibiul la nivelul următor.
Constantin Chiriac: „Să ne ducem 2 nivele de parcare subterană. În clipa când vom avea 5-6 mii de locuri subterane, atunci tot Sibiul vechi, spaţiul ăla poate deveni pietenal. În condiţiile alea, având congresele care sunt perioada întregului an, având deja turismul cultural, dacă avem şi turismul de business, nu mai avem nevoie de politicieni, avem nevoie de buni administratori.”
Constantin Chiriac este omul planurilor cu bătaie lungă, pe care le urmăreşte cu energie şi tenacitate. Este un nebun frumos mereu cu un pas înaintea celorlalţi și un lider care a ştiut să aducă în jurul său oameni de valoare, alături de care dăruieşte comunităţii magie şi prosperitate.
Sursa: stirile protv