Absenteismul elevilor este un fenomen. Lunar, în cataloage se adună mii de absenţe. Patru unităţi de învăţământ au luat însă decizia de a monitoriza îndeaproape activitatea elevilor prin transmiterea datelor direct la părinţi, o dată pe lună, folosind catalogul electronic, care presupune transmiterea datelor prin SMS sau e-mail.
Catalogul electronic a fost adoptat şi în Craiova de aproape doi ani. Patru unităţi de învăţământ folosesc în prezent metoda aceasta de a ţine legătura cu părinţii, iar din datele pe care le prezintă directorii, situaţia şcolară a elevilor este vizibil îmbunătăţită. Una dintre şcolile care a introdus catalogul electronic este Colegiul Naţional „Carol I“ din Craiova, care a decis să monitorizeze doar elevii de liceu, încă de anul trecut. Din această toamnă, s-a luat decizia de a îmbunătăţi sistemul de comunicare. „De anul trecut, am decis să trimitem părinţilor lunar absenţele şi notele elevilor din clasele de liceu doar pe e-mail, dar de anul acesta fiecare părinte va primi aceste date şi pe telefon, prin SMS, pe care îl vom trimite anual. Costurile nu sunt foarte mari. Cam cinci bani pe lună de elev. Este folosit deocamdată numai pentru elevii din clasele IX- XII, pentru că la gimnaziu absenteismul nu pune probleme, notele sunt destul de mari şi părinţii vin foarte des la şcoală“, a declarat Luminiţa Thorwachter, directorul Colegiului Naţional „Carol I“ din Craiova. În ceea ce priveşte efectele utilizării acestui catalog, „absenteismul a scăzut în medie cu 30% faţă de anul trecut. O comparaţie simplă arată că în septembrie 2012 erau 3.132 de absenţe, în timp ce în aceeaşi lună, anul acesta au fost numărate doar 1.379 de absenţe.
Au fost incluşi şi elevii de gimnaziu
Monitorizarea absenţelor şi a notelor a început nu numai la liceu, ci şi la şcolile gimnaziale. În Craiova, acest catalog a fost inclus la Şcoala gimnazială „Gheorge Ţiţeica“, Şcoala gimnazială „Nicolae Bălcescu“ şi la Şcoala gimnazială „Mircea Eliade“. Motivul folosirii acestui catalog este că absenteismul se instalează începând cu clasa a VII-a. „Am început încă de anul trecut să folosim acest tip de informare a părinţilor, prin catalogul electronic, pentru că am constatat că numărul de absenţe a crescut foarte mult. Şi efectele au fost vizibile. Absenteismul s-a redus cu 50%“, a precizat Violeta Florea, secretara Şcolii „Gheorghe Ţiţeica“ din Craiova. Şi la această unitate de învăţământ se lucrează în prezent la îmbunătăţirea interfaţei pentru catalogul electronic. „Vom încerca să facem un catalog care să fie la fel cu cel în care notează profesorii la clasă, astfel încât încărcarea datelor să se simplifice şi să se facă şi mai rapid“, a mai spus secretara şcolii. De altfel, pentru a preveni absenteismul, directorul adjunct, Elena Nuţă, a precizat că „s-a impus schimbarea gardului şi montarea unui intrefon la poartă, dar şi monitorizarea elevilor pe coridoare cu camere video“.
Elevii îi ştiu de teamă
Directorii şcolilor în care s-au impus cataloagele electronice spun că transmiterea notelor şi absenţelor elevilor a fost o măsură pe care au adoptat-o repede majoritatea părinţilor. În faţa camerelor de filmat, liceenii au susţinut avantajele acestui tip de comunicare între şcoală şi părinţi. „Este bine cu acest tip de catalog. Nu mai trebuie să vină să ne întrebe notele şi absenţele. Sunt informaţi tot timpul, având acces la catalogul on line“, a precizat Cristian Diaconescu, elev în clasa a XI-a la Colegiul Naţional „Carol I“ din Craiova. Adolescentul a recunoscut însă că transmiterea acestor date pe telefonul părinţilor l-a determinat să renunţe la chiul şi la fel ca el au făcut şi alţi colegi de clasă. Alt liceean, Andrei Petcu, a precizat că „prin transmiterea datelor, părinţii scapă de îndoieli în privinţa rezultatelor şcolare şi a prezenţei lor la clasă“. Pe de altă parte, conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj susţine că acest tip de catalog ar trebui să fie folosit pe scară mult mai largă. „Până acum nu am mai primit semnale de la alte unităţi de învăţământ că ar vrea să utilizeze acest tip de catalog, pe care noi îl recomandăm pentru a reduce absentesimul. El poate fi adoptat prin decizie internă. Managerii de şcoli sunt cei care trebuie să fie preocupaţi de aducerea elevilor la şcoală, pentru că, dacă îi lăsăm să stea pe străzi sau în baruri, scade performanţa şi creşte infracţionalitatea. În plus, nici nu durează mult să se transmită aceste date. Fiecare profesor diriginte calculează lunar absenţele elevilor pentru a le da Inspectoratului Şcolar, şi dacă tot face acest lucru cred că ar putea aloca încă zece minute pentru a le transmite şi direct părinţilor, astfel încât să întărească mai mult comunicarea între şcoală şi familie şi să ţină copiii sub control“, a precizat Nicuşor Cotescu, inspector şcolar general adjunct în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj. Şi la nivel naţional metoda este în fază incipientă, sunt doar 15 şcoli şi licee care transmit părinţilor absenţele şi notele elevilor prin SMS sau prin e-mail. sursa: gds.ro