După ce au dezvoltat simptome specifice infecției cu Covid, membrii unei familii din Dolj au sunat la DSP pentru a fi testați. Au așteptat nu mai puțin de 5 zile un echipaj. Într-un final, când ambulanța a ajuns, doar unui membru i-au fost recoltate probe, deși toți aveau simptome. Explicația echipajului? A fost făcută o singură sesizare.
Un singur suspect testat. Ulterior, doi membri ai familiei au ajuns la spital
Deși 4 membri ai familiei acuzau simptome specifice infecției cu Sars-Cov2, doar unul dintre suspecți a fost testat de echipajul ambulanței pentru Covid-19, cadrele medicale spunând că trebuia să existe mai multe sesizări ca să fie mai multe testări. Un motiv cel puțin halucinant, mai ales în condițiile în care soția pacientului testat și confirmat ulterior cu coronavirus se simțea rău. Membrii familiei care nu au fost testați au primit recomandare de izolare la domiciliu pentru 14 zile.
La câteva zile distanță, doi dintre membrii familiei au ajuns să fie internați în spital, pentru că nu se simțeau bine.
DSP evită răspunsuri la întrebările privind protocolul
După ce GdS a aflat de un astfel de caz, am solicitat Direcției de Sănătate Publică Dolj explicații privind protocolul de prelevare a probelor pentru testarea Covid.
Am întrebat:
- Unde anume în protocol se menționează că trebuie sesizări separate dacă sunt mai multe cazuri simptomatice într-o familie?
- De ce nu există informări privind acest lucru, dacă este, într-adevăr, așa?
- De ce nu se autosesizează DSP când ajunge la fața locului, în condițiile în care persoanele respective explică situația – că sunt mai mulți membri ai familiei simptomatici – și, în loc să testeze, doar îi consideră contacți și le impune măsură de izolare la domiciliu?
După o săptămână de la solicitarea informațiilor, DSP răspunde că nu specialiștii săi recoltează la domiciliul suspecților, ci Serviciul de Ambulanță Dolj. Și cu acest răspuns, s-a spălat pe mâini, pasând responsabilitatea și uitând să mai răspundă la întrebările privind protocolul, care ține mai degrabă de DSP.
DSP vorbește despre consultații față în față ale pacienților simptomatici
Ce ne frapează, însă, la răspunsul DSP este circuitul pe care instituția îl face pacientului simptomatic:
„Pacientul simptomatic se adresează medicului de familie, care, în urma consultației față în față sau prin telemedicină constată calitatea de suspect Covid-19. Ulterior, medicul sună la 112 și anunță posibilul suspect, solicitând recoltarea probei”.
DSP Dolj vorbește despre consultație față în față, în condițiile în care orice persoană cu simptome specifice trebuie să rămână acasă, iar medicul de familie ar trebui contactat doar telefonic.
S-au luat măsuri pentru eficientizarea răspunsului la solicitări
GdS a întrebat DSP Dolj și care este timpul maxim de răspuns la un apel de testare, având în vedere că au trecut 4-5 zile de la momentul în care familia a solicitat testare, iar o astfel de situație nu este una singulară, multe persoane cu suspiciune Covid așteptând câteva zile să ajungă un echipaj pentru testare.
DSP răspunde în dodii: „Timpul maxim de răspuns pentru recoltare depinde de numărul de solicitări făcute la 112”. Iar apoi ne spune că începând cu data de 6.11, în vederea eficientizării activității de recoltare, s-au detașat 8 asistenți medicali de la cabinetele școlare la SAJ Dolj, iar ISU Dolj a pus la dispoziție încă o mașină pentru a se ajunge la domiciliul suspecților în vederea recoltării. Fix la o zi după ce Gazeta de Sud a trimis adresa către instituție. sursa: https://www.gds.ro/Local/2020-11-13/desi-toti-membrii-unei-familii-aveau-simptome-covid-doar-unul-a-fost-testat-ulterior-2-persoane-au-fost-internate/?fbclid=IwAR2_RxIlFBC1KgULbczEMEzEV6bQB0bCIllvFXzOt1VtyIcn6azrlwCUfao