Brandurile din UE apelează la o clauză vamală obscură pentru a atenua impactul tarifelor lui Donald Trump.
L’Oreal OREP.PA și tot mai multe companii europene din domeniul modei și cosmeticelor explorează utilizarea unei clauze vamale americane vechi de decenii, cunoscută drept regula „First Sale” („Prima Vânzare”), ca o posibilă modalitate de a atenua impactul taxelor impuse de președintele SUA, Donald Trump, scrie Reuters.
Deși Trump și președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, au anunțat săptămâna aceasta un acord pentru taxe vamale de 15% asupra majorității bunurilor importate din UE, această cotă rămâne tot de 10 ori mai mare decât media tarifelor aplicate importurilor din UE înainte ca Trump să revină la Casa Albă.
Unele branduri de îmbrăcăminte și bunuri de consum sunt, pe bună dreptate, reticente să transfere costurile suplimentare către consumatorii americani deja afectați de inflație.
Ce este regula „First Sale” („Prima Vânzare”)
De aceea, ele caută să invoce regula „First Sale”, care permite companiilor să plătească taxe vamale mai mici, aplicând tarife la valoarea produsului la ieșirea din fabrică, mult mai mică decât prețul final de vânzare cu amănuntul. Practic, dacă un produs este vândut de producător unui intermediar la un preț mai mic decât cel la care intermediarul îl va vinde mai târziu, atunci la vamă se aplică tariful pe valoarea mai mică, adică prețul plătit în prima tranzacție.
„Este una dintre posibilități”, a declarat marți CEO-ul L’Oreal, Nicolas Hieronimus, pentru Reuters.
„Vom lua decizii”, a adăugat el, fără a da un termen.
Branduri precum producătorul italian de pantofi sport de lux Golden Goose, specialistul în haine exterioare Moncler și casa de modă Ferragamo au promovat această strategie.
„Este un beneficiu semnificativ”, a spus directorul executiv Moncler, Luciano Santel, într-o convorbire cu analiști, estimând că costul de producție este în jur de jumătate din prețul de import.
Strategia, care poate fi invocată doar pentru bunuri destinate clar pieței din SUA și care implică tranzacții multiple între entități străine, nu este lipsită de riscuri. Aceasta necesită o documentație riguroasă, o bună cunoaștere a lanțurilor de aprovizionare și structuri legale care să gestioneze tranzacțiile necesare.
Consultanți precum KPMG și PwC au înregistrat o creștere a solicitărilor în acest an din partea companiilor interesate să folosească această metodă pentru a diminua povara tarifelor lui Trump.
„Avem de trei ori mai multe cereri decât de obicei”, pentru strategii de atenuare, inclusiv regula First Sale, a spus Ruth Guerra, partener KPMG în Paris, adăugând că regula poate fi combinată și cu alte măsuri.
Companiile apelează la intermediari
Pentru a beneficia de taxe vamale mai mici, o companie trebuie să dovedească că produsele destinate SUA au trecut prin mai multe tranzacții. De obicei, asta înseamnă că bunurile sunt vândute de la fabrică către un intermediar, apoi către o companie din SUA care le gestionează. Toate tranzacțiile trebuie să fie efectuate la distanță comercială, de către entități distincte.
De regulă, o subsidiară americană este implicată pentru a evita divulgarea de informații confidențiale unei entități externe, a explicat avocatul PwC specializat în taxe și vamă, Francesco Pizzo.
„În cazul nostru, tarifele de 15% se pot traduce în impact de 3% asupra prețului de vânzare cu amănuntul în SUA”, a spus CEO-ul Golden Goose, Silvio Campara, adăugând că SUA reprezintă aproximativ 35% din cifra de afaceri.
În timp ce mai multe companii majore din industria textilelor și îmbrăcămintei folosesc regula First Sale de ceva vreme, mulți au neglijat această strategie cât timp tarifele erau reduse, a spus Mark Ludwig, lider național pentru servicii de consultanță în comerț și tarife la RSM în New York.
„Acum, eficiența costurilor este mult mai mare”, a spus Lucio Miranda, fondatorul firmei de consultanță ExportUSA, care se așteaptă la o creștere a utilizării First Sale, inclusiv din partea unor companii din alte industrii.
Nu există date publice privind bunurile importate prin regula First Sale, dar o investigație din 2009 a Comisiei pentru Comerț Internațional din SUA a constatat că 8,5% din entitățile importatoare au folosit acest artificiu pe parcursul unui an, echivalent cu 2,4% din valoarea totală a importurilor în SUA. Aproape jumătate din această sumă era legată de încălțăminte și îmbrăcăminte.
Pentru producătorii francezi de cosmetice, taxele americane reprezintă o nouă provocare, deoarece industria a beneficiat până acum de taxe zero.
„Deși acordul aduce un sfârșit incertitudinii, reprezintă o amenințare semnificativă pentru industria franceză a cosmeticelor”, a spus Emmanuel Guichard, șeful grupului de lobby Febea.
Regula First Sale este disponibilă doar companiilor care pot respecta un proces strict, care implică și alte riscuri.
„Una dintre cele mai mari probleme legate de alegerea First Sale este că doar cei cu resurse pot să-și permită cu adevărat această opțiune, atât costurile de conformitate, cât și riscurile de audit”, a spus avocatul american specializat în taxe și comerț, Michael T. Cone.
Utilizarea necorespunzătoare poate duce la penalități, a adăugat el, menționând că Agenția pentru Vamă și Protecția Frontierei din SUA efectuează controale și respinge frecvent utilizarea acestei reguli.
„Importatorii trebuie să acționeze cu cea mai mare prudență”, a concluzionat el.
Sursa: Cum încearcă marile companii europene să ocolească taxele vamale ale lui Trump | DCNews