Conform Codului Muncii, vechimea în muncă este perioada în care o persoană a activat în calitate de angajat, indiferent de felul contractului de muncă și de modul de remunerare a muncii.
Cartea de muncă este actul oficial prin care se dovedește această vechime, dar și meseria sau specialitatea și alte detalii despre locurile de muncă avute. Iată ce să faci dacă ți-ai pierdut cartea de muncă.
Ce este cartea de muncă și de ce este importantă
Cartea de muncă este la fel de importantă și acum, când nu mai există acest concept, iar asta pentru că ea este o dovadă a vechimii în muncă, în special pentru perioadele anterioare datei de 31 decembrie 2010.
Cartea de muncă era, la vremea când se folosea, un carnet prin care orice persoană care muncea putea face dovada tuturor locurilor de muncă unde a fost angajat, salariile pe care le-a avut, dar și vechimea pe care a acumulat-o. La începutul anului 2011, cărțile de muncă au fost eliminate și vechimea în muncă este înregistrată digital, fiind ușor să ceri o adeverință de vechime în muncă.
Cartea de muncă este la fel de importantă și astăzi, mai ales pentru cei care se pregătesc de pensie, pentru că ea este documentul în baza căruia se dovedește stagiul de cotizare realizat până la finalul lui 2010. Carnetele de muncă sunt principalul mod prin care poți dovedi vechimea în muncă până la sfârșitul anului 2010 și este necesar la dosarul de pensie.
„Vechimea în muncă acumulată până la data de 31 decembrie 2010 poate fi reconstituită, la cererea persoanei, în cazul în care nu deține carnet de muncă la acea dată și nici alte dovezi eliberate de angajator, prin intermediul instanței judecătorești competente în soluționarea conflictelor de muncă, pe baza înscrisurilor sau altor probe care atestă existența raporturilor de muncă”, conform Codului Muncii.
Persoanele care nu au cartea de muncă, trebuie să o ridice de la inspectoratul teritorial de muncă din județul în care locuiesc. Pentru București, găsești AICI mai multe detalii despre ridicarea carnetului de muncă, adeverințe de vechime sau informații utile.
Cum poți reconstitui cartea de muncă în cazul pierderii
Persoanele care au deținut cartea de muncă dar au pierdut-o, trebuie să o recuperez urmând câțiva pași. Multe persoane au pierdut cartea de muncă sau documentul este absolut distrus și ilizibil, așa că este greu să își dovedească vechimea în muncă.
Reconstituirea cărții de muncă implică adresarea către instanța de jucată. Mai exact, dacă vrei reconstituirea cărții de muncă, trebuie să te adresezi unui avocat specializat în dreptul muncii. Apoi, trebuie să pui la dispoziție probe, pentru ca avocatul să obțină o hotărâre judecătorească prin care să se reinventariere toate locurile unde ai muncit astfel încât să poți constitui dosarul de pensie și să ți se recunoască vechimea în muncă.
Primul pas pe care trebuie să îl faci este să declari cartea de muncă pierdută, furată sau deteriorată la Monitorul Oficial. Abia după ce ți se publică anunțul te poți adresa instanței de judecată pentru a începe procedura de reconstituire a cărții de muncă.
Totodată, trebuie să te adresezi tuturor angajatorilor pentru care ai lucrat de-a lungul timpului. Dacă o companie la care ai lucrat nu mai există, trebuie să apelezi la Arhivele Naționale, unde există copii ale tuturor documentelor firmelor. Dacă firma a dat faliment, arhivele ar putea fi la un executor judiciar, caz în care trebuie să iei legătura cu acesta.
Acest lucru era valabil înainte de 1 septembrie 2024. Legea nr.360/2023 am intrat în vigoare anul trecut și elimină obligația de reconstituire a Cărții de muncă pierdute sau distruse. Citește mai departe pentru a afla ce trebuie să faci în cazul în care ți-ai pierdut cartea de muncă, ți-a fost deteriorată sau furată.
Ce prevede legislația privind reconstituirea cărții de muncă
Noua lege a pensiilor prevede eliminarea obligației de reconstituire a Cărții de muncă pierdute sau distruse. Conform noilor reglementări, persoanele care și-au pierdut carnetele de muncă, le-au fost distruse sau furate, pot să își valorifice drepturile la pensie, dacă îndeplinesc următoarele condiții:
· în arhiva electronică a Casei de Pensii există informațiile introduse în baza de date, în cadrul activității de preluare din carnetele de muncă, iar aceste informații sunt identice cu cele din carnetele de muncă scanate. (Arhiva electronică cuprinde atât datele preluate din carnetele de muncă, cât și carnetele de muncă scanate);
· solicitantul trebuie să declare pierderea/distrugerea carnetului de muncă printr-un anunț ce se va publica în Monitorul Oficial al României, partea a III-a.
Pentru a reconstitui vechimea în muncă, trebuie să publici un anunț în Monitorul oficial al României cu referire al pierderea, distrugerea sau furtul cărții de muncă, ca prim pas.
După publicarea anunțului, dovada publicării trebuie păstrată și atașată cererii de pensionare pe care o depui la Casa de Pensii pentru valorificarea vechimii în muncă.
Care sunt costurile asociate reconstituirii cărții de muncă și cum dovedești astăzi vechimea în muncă
Nu există niciun cost asociat reconstituirii cărții de muncă. Să publici un anunț privind pierderea sau furtul unui act în calitate de persoană fizică în Monitorul Oficial este gratis, așa că nu va trebui să plătești nimic.
În 2025, evidența vechimii în muncă se ține prin sistemul electronic REVISAL. Poți dovedi cât ai lucrat cu ajutorul adeverinței de vechime în muncă. Această adeverință este eliberată de angajator sau de Inspectoratul Teritorial de Muncă. Eliberarea adeverintei de vechime se eliberează în termen de 15 zile de la data depunerii cererii.