Acasă Stiri Autostrada pe care Ceaușescu nu a mai apucat să o realizeze. Avea...

Autostrada pe care Ceaușescu nu a mai apucat să o realizeze. Avea aproape 900 de kilometri și trecea prin 11 județe

71
0

La începutul anilor ’80, regimul Ceaușescu planifica cea mai ambițioasă autostradă, care urma să străbată România de la vest la est.

RECLAMĂ

Autostrada pe care Nicolae Ceaușescu nu a mai apucat s-o realizeze ar fi trebuit să introducă România în topul celor mai dezvoltate țări est-europene, din punct de vedere al infrastructurii.

Autostrada lui Ceaușescu urma să aibă 870 de kilometri și să traverseze 11 județe

Autostrada lui Ceaușescu era menită să conecteze vestul țării cu litoralul Mării Negre. Această arteră rutieră urma să aibă o lungime de aproximativ 870 de kilometri și să traverseze 11 județe, de la Nădlac, punctul de intrare în România dinspre Ungaria, până la Constanța.

Proiectul făcea parte dintr-o inițiativă mai amplă, denumită Autostrada Trans-Europeană (T.E.M. – Trans-Europa Motorway). La acesta participau zece țări: Austria, Bulgaria, Cehoslovacia, Grecia, Italia, Iugoslavia, Polonia, România, Turcia și Ungaria. Scopul era crearea unei rețele de autostrăzi care să faciliteze transportul și comerțul între aceste națiuni, contribuind astfel la dezvoltarea economică și socială a regiunii.

Traseul propus pentru segmentul românesc al autostrăzii includea orașele Lugoj, Drobeta Turnu-Severin, Craiova, Caracal, București și Constanța. Autostrada urma să aibă două benzi de circulație pe fiecare sens, separate de o zonă mediană verde. Accesul pe autostradă urma să fie realizat prin intersecții denivelate și noduri rutiere la ramificații.

Eșec al regimului comunist. Câți kilometri de autostradă au fost inaugurați în opt ani

Proiectul propriu-zis a fost lansat în lucru în anul 1982, atunci când Institutul de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale și Aeriene (IPTANA) a finalizat studiul de amplasament preliminar pentru întregul tronson românesc al autostrăzii.

În acel moment, documentația tehnică pentru fiecare sector era în curs de elaborare. Tot în 1982, primii 17 kilometri ai autostrăzii lui Ceaușescu, pe tronsonul cuprins între Fetești și Cernavodă, au intrat deja în lucru, scrie Adevărul.

Lucrurile nu s-au mișcat, însă, în ritmul dorit. În opt ani, regimul Ceaușescu a reușit să inaugureze doar cei 17 kilometri din ceea ce astăzi se numește Autostrada Soarelui, respectiv tronsonul Fetești-Cernavodă.

Această bucată de drum se adăuga autostrăzii București-Pitești, inaugurată de regimul comunist încă din anul 1972.

Unde este România acum, în ceea ce privește infrastructura

După 1990, dificultățile economice au devenit și mai mari. Planurile de dezvoltare ale infrastructurii au fost amânate sau chiar abandonate, în unele cazuri.

Abia în 1998 au fost reluate proiectele de construcție la A2, care a fost finalizată abia în anul 2012. De asemenea, în 2004, a fost inițiat proiectul Autostrăzii Transilvania (A3), din care au fost finalizați doar 50 de kilometri până în 2010.

În prezent, România se poate lăuda cu 1.280 de kilometri de autostradă și drum expres. Din aceștia, peste 200 de kilometri au fost realizați în anul 2024. Totuși, autostrada gândită de Ceaușescu la începutul anilor ’80 nu a fost nici până astăzi executată.

Sursa: Autostrada pe care Ceaușescu nu a mai apucat să o realizeze. Avea aproape 900 de kilometri și trecea prin 11 județe – Fanatik.ro

RECLAMĂ
Articolul precedentBătaie cu schiurile la telegondola din Poiana Brașov. Un turist l-a lovit în cap pe un altul pentru că nu a vrut să îi cedeze locul la coadă
Articolul următorAndreea Esca a cântat imnul Rapidului în aeroport! Vedeta ProTV, călătorie în Dubai alături de giuleșteni. Video