Acasă Stiri Ajutorul de deces 2025 a fost majorat. Cine poate beneficia de acest...

Ajutorul de deces 2025 a fost majorat. Cine poate beneficia de acest ajutor și în ce condiții se acordă

108
0

Ajutorul de deces 2025 a fost majorat. Începând cu 13 februarie 2025, cuantumul ajutorului de deces se majorează cu 1.053 de lei, ajungând la 8.620 de lei pentru decesul unui asigurat sau pensionar, conform Legii nr. 10/2025 a bugetului asigurărilor sociale de stat. De asemenea, pentru decesul unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului, suma acordată ajunge la 4.310 lei. Această modificare a fost oficializată prin publicarea legii în Monitorul Oficial.

RECLAMĂ

Ajutorul de deces 2025 a fost majorat

Ajutorul de deces este acordat în cazul decesului unei persoane asigurate în sistemul public de pensii, al unui pensionar sau al unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului. Cu alte cuvinte, pot beneficia de acest sprijin financiar:

  • Asigurații sistemului public de pensii;
  • Pensionarii;
  • Persoanele care au avut calitatea de asigurat în ultimele șase luni anterioare decesului, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă;
  • Persoanele aflate în concediu pentru creșterea copilului până la doi ani (sau până la trei ani în cazul copilului cu handicap, respectiv până la șapte ani în anumite condiții);
  • Membrii de familie ai asiguraților și pensionarilor, dacă aceștia nu erau asigurați sau pensionari la data decesului.

Ajutorul este acordat unei singure persoane care face dovada că a suportat cheltuielile legate de înmormântare. Solicitantul poate fi soțul supraviețuitor, copilul, părintele sau oricare altă persoană care deține documente justificative.

Cum se solicită ajutorul de deces

Ajutorul de deces nu este acordat automat, ci trebuie solicitat la casa teritorială de pensii aferentă domiciliului persoanei decedate. Cererea trebuie depusă în termen de trei ani de la data decesului și trebuie să fie însoțită de următoarele documente:

  • Certificatul de deces (original și copie);
  • Actul de identitate al solicitantului (original și copie);
  • Documente care atestă calitatea de soț, copil sau părinte al decedatului;
  • Dovada că solicitantul a suportat cheltuielile de înmormântare;
  • În cazul decesului unui copil de peste 18 ani, dar sub 26 de ani, este necesară o adeverință care să ateste că acesta era înscris la o formă de învățământ.

În cazul unui copil inapt pentru muncă, este necesar un document medical care să confirme inaptitudinea și data la care aceasta a survenit.

Când și cum se face plata ajutorului de deces

Plata ajutorului se efectuează în termen de maximum trei zile lucrătoare de la depunerea cererii, cu condiția ca dosarul să fie complet. Suma poate fi ridicată personal de la casa de pensii sau poate fi virată într-un cont bancar ori prin mandat poștal.

Dacă decesul a survenit în cazul unui asigurat sau pensionar, cererea trebuie depusă la casa de pensii de care aparține domiciliul acestuia. În cazul decesului unui membru de familie neasigurat, cererea este depusă de către asiguratul sau pensionarul care solicită ajutorul.

Începând cu septembrie 2024, ajutorul de deces ar putea fi extins pentru a include și persoanele care au decedat în timpul concediului pentru creșterea copilului. Această modificare vine în sprijinul familiilor care se află în situații dificile și care au nevoie de suport financiar suplimentar.

Cine este considerat membru de familie în sensul legii

Legislația prevede că membru de familie poate fi:

  • Soțul sau soția;
  • Copiii proprii, adoptați, aflați în plasament familial sau încredințați spre creștere și educație;
  • Copiii până la 18 ani sau cei care își continuă studiile până la 26 de ani;
  • Copiii care și-au pierdut capacitatea de muncă înainte de împlinirea vârstei de 18 sau 26 de ani;
  • Părinții și bunicii oricăruia dintre soți.

Majorarea ajutorului de deces vine ca o măsură de sprijin pentru familiile îndoliate, acoperind mai bine cheltuielile legate de înmormântare. Este important de menționat că acest ajutor trebuie solicitat activ, iar documentele necesare trebuie pregătite din timp pentru a evita întârzieri.

În plus, autoritățile încurajează beneficiarii să se informeze corect și să verifice toate condițiile de eligibilitate înainte de depunerea cererii pentru a se asigura că primesc suma la care au dreptul în cel mai scurt timp posibil.

Sursa: Ajutorul De Deces 2025 A Fost Majorat

RECLAMĂ