Un ordin intern al ministrului Muncii elimină un document care le crea probleme celor care doreau să se pensioneze, în cazul în care nu îl aveau. Este vorba despre adeverinţa care atesta vechimea în muncă după aprilie 2001. Aceasta dispare din acest an.
Persoanele aflate în prag de pensionare sau care mai au câţiva ani până la împlinirea vârstei standard de pensionare scapă de o măsură birocratică. Oamenii nu mai trebuie să mai aducă acea adeverinţă de vechime eliberată de angajatori. Prevederea este valabilă pentru cei care au lucrat după ianuarie 2011, când au ieşit din uz carnetele de muncă.
Conform legislaţiei existente până nu demult, această adeverinţă era cerută de către casele de pensii. Persoanele care urma să se pensioneze trebuia să prezinte la dosar adeverinţa pe formatul stabilit de legislaţie, indiferent dacă aveau vechimea reală înregistrată în contracte individuale de muncă.
Prin Ordinul intern (care nu se publică în Monitorul Oficial) nr. 1.783/2019, emis de ministrul Muncii, se arată că nu se vor mai solicita adeverinţele de vechime la întocmirea dosarelor de pensionare. Totodată, casele judeţene de pensii (CJP) au acces la baza de date din Registrul Electronic de Evidenţă a Salariaţilor din România, cunoscut drept REVISAL, gestionat de Inspecţia Muncii. Astfel că funcţionarii care primesc un dosar de pensionare pot consulta on-line, în REVISAL, datele persoanei care vrea să se pensioneze.
Fără adeverinţă de vechime, persoanelor care doreau să se pensioneze puteau avea dificultăţi
În ultimii ani, obligativitatea legală de a depune acea adeverinţă de vechime la dosarul de pensionare era o adevărată aventură pentru persoanele care doreau să se pensioneze. Cele care lucraseră la mai multe firme, din 2011 încoace, şi nu îşi ridicaseră la plecare acea adeverinţă aveau dificultăţi în a procura documentul.
Unele firme s-au închis, au intrat în faliment, altele nici nu mai există. Au fost desfiinţate şi radiate. Arhivele multor firme nu mai există, astfel că lichidatorii judiciari sau firmele autorizate pentru arhivare aveau dificultăţi în a intra în posesia arhivelor firmelor. Din cauza acestor lipsuri, persoanele care doreau să se pensioneze nu puteau să îşi dovedească vechimea în muncă, aşa cum cerea legea.
Singurele înscrisuri valabile erau cărţile de muncă, care au existat până în 2011. Iar după 2011, contractele individuale de muncă sunt înregistrate la Inspectoratul Teritorial de Muncă.
CJP Dolj nu mai cere adeverinţa respectivă
Conducerea Casei Judeţene de Pensii (CJP) Dolj susţine că nu a mai solicitat în mod expres adeverinţă de vechime pentru pensionare încă de anul trecut.
„Nu se mai cer acele adeverinţe de stagiu. Acum toate datele despre o persoană le observăm în sistemul informatic. La Casa Judeţeană de Pensii Dolj nu se mai solicită de anul trecut acele adeverinţe. Persoana care se pensiona dădea doar o declaraţie că a lucrat la firmele la care a lucrat. Cine nu a avut adeverinţă de stagiu nu a întâmpinat niciun impediment în a-şi depune dosarul de pensionare. Acest lucru s-a întâmplat încă de anul trecut“, a declarat, pentru GdS, directoarea CJP Dolj, Daniela Licu.
Ea a precizat că vechimea unei persoane realizată înainte de 2011 trebuie probată cu carnetul de muncă. În cazul în care nu are trecută toată vechimea în carnetele de muncă, atunci se solicită adeverinţe. Acestea trebuie eliberate pentru perioada lucrată înainte de 2011.
Avantaj şi pentru persoanele care solicită ajutor de şomaj
Ordinul intern al ministrului muncii nr. 1.783/2019 se aplică şi la agenţiile judeţene de ocupare a forţei de muncă (AJOFM). Persoanele care solicită ajutor de şomaj nu mai au nevoie de adeverinţă de la ultimul loc de muncă.
AJOFM-urile pot să verifice în format electronic dacă persoana în cauză a lucrat cât prevede legea. Tot în REVISAL pot verifica AJOFM-urile veniturile persoanelor care se înscriu la şomaj.
Ordinul amintit a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2020.
Sursa: gds